“Jeg har en plan”

På trods af massiv modgang med mobning, misbrug og en kriminel løbebane er 34-årige Abdel nu i gang med at færdiggøre sin uddannelse til VVS’er. Han drømmer om at blive selvstændig eller arbejde som faglærer

”Jeg sov ikke i en uge. Jeg var bange, stresset og så ting, der ikke var der. Jeg drak øl og sniffede coke, og ville bare glemme alt”.

Sådan beskriver Abdel den mørkeste periode i sit liv – et liv der har budt på megen modstand, men nu ser ud til at lysne.

Abdels problemer starter i folkeskolen på Østerbro. Han bliver smidt ud af to skoler, og kaldes uopdragen og utilpasset af lærerne. Abdel fortæller med et glimt i øjet, at han selv vil kalde sig en ”forvirret ballademager”.

abdel_citat1

Ballademager

”Jeg var vred og forvirret og lavede en masse ballade. Jeg følte mig udenfor, og det gjorde senere, at jeg også blev kriminel. Jeg begik tyverier, fordi jeg havde et stort materialistisk behov. Jeg tror årsagen var, at jeg så gerne ville passe ind og blive accepteret”, siger Abdel.

Skolen er ikke nem for Abdel. Det interesserer ham ikke, og han keder sig. Føler ikke lærerne forstår ham.

”Charlotte var min lærer i niende klasse. Hun var den første lærer, der gav mig håb. Hun så mig”, siger Abdel og fortsætter

”Jeg fik min niende klasse, som jeg kæmpede hårdt for. Så startede jeg på HG i Lyngby. Det var hårdt, og jeg følte igen, at jeg blev set ned på. Så jeg begyndte at lave ballade igen”, siger Abdel med alvor i øjnene.

”Det startede med, at jeg stjal en smøg, og så udviklede det sig derfra. Til mit første rigtige tyveri rystede jeg som et jordskælv”, siger Abdel.

Masser af jobs som blandt andet chauffør, stilladsarbejder og nedriver følger efter. Men Abdel vil have en uddannelse. Det skal være et håndværk, og valget falder på VVS, fordi der er arbejde at få bagefter. Abdels første læreplads skal vise sig at være et farligt bekendtskab.

Mobning og misbrug

Abdel når to år som lærling i første VVS-firma. Arbejdspladsen er ifølge Abdel gennemsyret af mobning og dårligt samarbejde mellem kollegaerne. Abdel føler sig som syndebuk, og oplever, at de andre rotter sig sammen mod ham.

”Lavpunktet var til en julefrokost på Hotel Casino i Nordsjælland. Jeg blev grinet op i ansigtet, og de ville gerne slås. Jeg tænkte; den her krig vinder jeg aldrig, og så kørte jeg bare derfra”, siger Abdel og fortsætter

”Jeg begyndte at drikke voldsomt, og det endte også med kokain. Det gjorde alle i firmaet. Før jeg kom i lære, havde jeg ikke rørt hverken alkohol eller stoffer”, fortæller Abdel.

Det ender med, at Abdel ikke kan møde på arbejde, og han bliver fyret. Udover misbrug af øl og coke får Abdel også alvorlige psykiske mén fra sin læretid i firmaet.

”Hver gang jeg så en håndværker med blå øjne, blev jeg bange og angst. Jeg forestillede mig ting og hørte stemmer”, siger Abdel.

Heldigvis får Abdel den nødvendige behandling. Misbruget kvitter han selv fra den ene dag til den anden.

Ud af misbrug og ind i Væksthuset

”Da jeg startede i Væksthuset, var jeg stadig vred, frustreret og stresset. Meget af min fortid kunne ikke tåle dagens lys. Men jeg valgte at være ærlig, og det gav pote. Her var der nogen mennesker, der gerne ville mig. Som gav mig omsorg og lyttede, og gerne vil hjælpe mig videre”, siger Abdel.

I Væksthuset fokuserer han sammen med sin konsulent, Ida, konkret på at blive bedre til at håndtere konflikter, samarbejde med andre og acceptere sin fortid. Kort og godt lære af sine erfaringer. Kort efter opstart ringer en mester fra et VVS-firma på Nørrebro.

”Min nuværende mester ringede til mig to gange, og han ville super gerne have mig i lære. Han kendte mig lidt, og havde fået mig anbefalet af mine tidligere chefer, som synes, at jeg var en god arbejdskraft”, siger Abdel.

Væksthuset hjælper Abdel med at starte i praktik i firmaet, fordi Abdel ikke føler sig helt klar til at være lærling igen. Konsulenten tager med ud til mester, får talt rammerne på plads og laver alt papirarbejdet. Derudover er konsulenten i tæt kontakt med især Abdel under hele praktikperioden, hvor fokus er på, at Abdel skal komme godt i gang og lære at undgå konflikter.

”Det gav mig ro at starte i praktik, og det gav mig en mulighed for at arbejde med noget af det, som jeg havde lært om at sætte grænser og glide af på tingene for at undgå konflikter. Men det var vigtigt for mig, at der var en læreplads i udsigt, hvis det gik godt”, siger Abdel.

abdel_citat2

Planen er lagt

Praktikken går rigtig godt. Mesteren tilbyder Abdel en læreplads som voksenlærling. Væksthuset sørger, efter intensiv kontakt frem og tilbage til flere tekniske skoler, for at finde muligt uddannelsessted til Abdel, så han kan tage de sidste skoleforløb. Abdel var nemlig ikke velkommen på sidste uddannelsessted på grund salg af narkotika.

Abdel er denne gang lykkelig for at være lærling, og glad for arbejdet som VVS’er. Han forsøger dagligt at lægge de dårlige erfaringer fra tidligere læreplads bag sig.

”Nu sætter jeg grænser, og kører ikke med 300 kilometer i timen. Jeg har lært at passe på mig selv uden at træde på andre, og ikke lade dem træde på mig. Men det er svært for mig stadig”, siger Abdel og fortsætter

”Jeg er rigtig glad for arbejdet som VVS’er. Jeg løser problemer for folk, og de bliver glade. Det er en stor tilfredsstillelse at lave et håndværk. Så jeg er det rette sted. Og jeg har en plan, og den er genial. Jeg vil være selvstændig eller faglærer på Teknisk Skole. Det er drømmen”, siger Abdel.